Het onlangs gepubliceerde rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) over de toegankelijkheid in Nederland voor mensen met een beperking gaf aan dat er nog veel moet gebeuren om Nederland écht toegankelijk te maken. Een vernieuwde uitgave van de ontwerprichtlijn ‘Tactiele & visuele routegeleiding 2021’ is een stap in de goede richting.
Vernieuwde Richtlijn voor Routegeleiding voor blinden en slechtzienden
In deze ontwerprichtlijn, opgesteld door PBT Consult, staan duidelijke aanwijzingen voor het functioneel goed toepassen van geleidelijnen in de openbare ruimte en het openbaar vervoer. Er is twee jaar gewerkt aan deze vernieuwde uitgave.
Breed gedragen
De ontwerprichtlijn ‘Tactiele & visuele routegeleiding 2021’ is een herziening van de eerdere uitgave uit 2013 en is tot stand gekomen met medewerking van de Oogvereniging, Bartiméus, Koninklijke Viso en de Robert Coppes Stichting. Daardoor wordt de nieuwe ontwerprichtlijn breed gedragen door de organisaties die blinden en slechtzienden vertegenwoordigen en ondersteunen bij het kunnen functioneren in onze samenleving. In de nieuwe uitgave zijn de ontwerprichtlijnen verfijnd en verbeterd op basis van de ervaringen in de praktijk in de afgelopen jaren en staan meer voorbeeldschetsen. Ook de lay-out is verbeterd. Het doel van de uitgave is onder meer de standaardisering van de toepassing van tactiele en visuele routegeleiding in Nederland te bevorderen, zodat blinden en slechtzienden zich makkelijker en veiliger kunnen bewegen in de openbare ruimte. De vernieuwde uitgave is online te raadplegen en in boekvorm te bestellen.
Meer artikelen met dit thema
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
5 nov om 12:08 uurNederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
24 aug 2023Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
Fysieke toegankelijkheid in ov steeds beter op orde
8 aug 2023Het openbaar vervoer in Nederland is lang niet altijd toegankelijk voor iedereen en het Bestuursakkoord…
‘Maatschappelijke impact toegankelijke stations onbetaalbaar’
28 jul 2023Bram ’t Mannetje was acht jaar lang programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail. In die rol was hij…
Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
13 jul 2023Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…
Open Oproep Ruimte voor rechtvaardigheid
16 jun 2023Nederland staat voor een grote verbouwing die enorme ruimtelijke gevolgen zal hebben. De ‘wederombouw’, die…
Reactie toevoegen