Gemeente Zwolle gaat met mobiele sensoren op fietsen de meest gebruikte en schoonste fietsroutes van de stad in kaart brengen.
Snuffelfiets brengt schoonste fietsroutes in beeld
De sensoren op de zogenaamde Snuffelfietsen meten onder meer de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Ook wordt duidelijk waar op de route vertraging ontstaat. Tien Zwollenaren stellen hun fiets ter beschikking. Ze krijgen een mobiele sensor op de fiets gemonteerd. Het Zwolse Snuffelfietsexperiment is een samenwerking van gemeente Zwolle, het Kadaster en SensHagen. Later volgt mogelijk nog uitbreiding van het aantal mobiele sensoren.
BITS
Het experiment is één van de pilots die valt onder het Europese samenwerkingsverband BITS (Bicycle - ITS). BITS stimuleert fietsen door de inzet op intelligente transportsystemen (ITS).
- Maak fietsen in Zwolle nog aantrekkelijker door in te zetten op ITS
- Verbeteren van fietsdata (inwinnen en gebruik)
- Samenwerking stimuleren door samen ontwikkelen, samen leren en gebruik van elkaars kennis en ervaring.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen