Dat lopen en fietsen goed voor de gezondheid zijn, dat ligt voor de hand. Op welke manier het de gezondheid bevordert onderzocht het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM).
KiM onderzoekt hoe actieve mobiliteit gezondheid beïnvloedt
Mensen die meer lopen verliezen gewicht, maar voelen zich niet gezonder. Mensen die meer zijn gaan fietsen, voelen zich wel gezonder. Dat zijnde belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van KiM.
Onder mensen die lijden aan obesitas (BMI hoger dan 30 kg/m2), blijkt meer fietsen of lopen niet bij te dragen aan een verandering in gewicht. Mogelijk spelen andere factoren, zoals sporten of voeding, hierbij een rol, zo concludeert het KiM in het onderzoek 'Het verband tussen gezondheid en actief reizen'.
Gewichtstoename leidt tot minder fietsen
Landelijk stijgt het aantal mensen met een toenemend gewicht al jaren. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die zwaarder worden, minder gaan fietsen. Als bijvoorbeeld iemand van 1.80 meter 3 kilo aankomt, zal hij per jaar bijna 45 kilometer minder gaan fietsen. Maar kijken we naar het totale fietsgebruik, dan stijgt de afgelegde afstand per fiets wel. Dat komt vooral door de opkomst van de elektrische fiets. Een verlaging van de gemiddelde BMI, bijvoorbeeld door de inzet op gezonde voeding en meer sport en beweging, kan het fietsgebruik daarentegen positief beïnvloeden.
Fietsers voelen zich gezonder
Naarmate Nederlanders meer afstand afleggen met de fiets, stijgt de ervaren gezondheid. Het omgekeerde geldt ook, dus een afname in afgelegde fietsafstand leidt tot een minder gezond gevoel. Het reizen met de elektrische fiets of te voet blijkt geen effect te hebben op de ervaren gezondheid. Ook voor mensen met obesitas geldt dat ze zich gezonder voelen als ze meer fietsen.
In het onderzoek heeft het KiM de gezondheid benaderd via de Body Mass Index (BMI) en de ervaren gezondheid. Internationale literatuur laat zien dat fietsen en lopen over het algemeen ook positieve effecten hebben op andere aspecten van de gezondheid, zoals de subjectieve gezondheid, ziektelast en levensverwachting.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen