Spoorbeheerder ProRail gaat nu structureel de Milieu Kosten Indicator (MKI) gebruiken bij het aanbesteden van projecten. Op deze manier wil het spoorprojecten verduurzamen en ook aannemers hiertoe stimuleren.
Spoorbeheerder ProRail verduurzaamt spoorprojecten
ProRail presenteerde deze plannen tijdens het Voestalpine Railpro ontbijtseminar. MKI’s worden door de organisatie gebruikt als gunningscriteria tijdens de aanbesteding. Aannemers kunnen een fictieve korting op de aanbesteding krijgen als zij lage MKI-waarden laten zien en duurzaam te werk gaan met bijvoorbeeld duurzame producten of transport.
Die korting is dan wel fictief, maar de aannemer wordt wel contractueel verplicht gehouden om aan de criteria te voldoen. Wanneer dit niet gebeurt, volgen er sancties. ProRail wil aannemers hiermee stimuleren om duurzaam materiaal te gebruiken bij projecten en duurzaam te werk te gaan.
Ontwikkelingen
De systematiek van MKI’s berekenen bestaat al langer, maar het gebruik ervan minder lang. Duurzaamheid wordt voor ProRail een steeds belangrijker onderwerp: de spoorbeheerder wil dat het integraal onderdeel is van aanbestedingen. Behalve de MKI als gunningscriteria te hanteren, wil ProRail ook de drempel voor het opstellen van LCA’s verlagen (levenscyclusanalyses) en het gebruik van DuboCalc (Duurzaam bouwen Calculator) verhogen.
Reactie toevoegen