De pop-up fietspaden die in veel Europese steden zijn aangelegd vanwege Corona hebben geleid tot een aanzienlijke groei van het aantal fietsers.
Pop-up fietspaden leiden tot forse groei fietsverkeer
In een flink aantal Europese steden zijn vorig jaar kort na het begin van de Coronacrisis tijdelijke fietspaden aangelegd. Vaak werden rijstroken aan het autoverkeer onttrokken met behulp van gele markering of bakens. Berlijn was één van de koplopers en het Berliner Klimaforschungsinstitut MCC heeft uitgezocht wat het effect was daar, en in 105 andere Europese steden waaronder Wenen, Parijs en Dublin. Daarvoor gebruikt men de telcijfers afkomstig van 736 telstations in die steden.
Gemiddelde lengte van die pop-up paden was 11,5 km. De kosten varieerden. In Belijn werden die becijferd op 9500 euro per kilometer.
“Het is duidelijk dat veel mensen door de Coronacrisis sowieso op de fiets stapten om volle bussen te vermijden’, aldus onderzoeker Sebastian Kraus van het MCC. “Maar onze berekeningen laten zien dat de extra fietspaden daarbovenop tot meer fietsverkeer hebben geleid.”
Voor de studie heeft men daartoe steden met pop-fietspaden vergeleken met steden die dat niet deden. Vervolgens werden de resultaten ‘geschoond’ op factoren als de locatie van telpunten, beschikbaarheid van het ov, bevolkingsdichtheid, topografie, weer, en dergelijke. Zo kwam men tot de schatting dat de pop-paden tussen maart en juli 2020 tussen 11 en 48 procent extra fietsverkeer hebben opgeleverd.
Verder becijferde men dat de nieuwe infrastructuur op jaarbasis tussen de 1 en 7 miljard en gezondheidswinst hebben opgeleverd. Vooropgesteld natuurlijk dat de fietsers het nieuwe patroon blijven volgen.
Bron: Fietsberaad
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Apeldoorn aan kop in Gezonde Stad Index
13 nov om 11:13 uurDe nieuwste editie van de Gezonde Stad Index, gepubliceerd door Arcadis, benadrukt het belang van voortdurende…
Biind Magazine #4 2024 over de Gezonde Leefomegving
22 okt om 09:18 uurIn de nieuwste editie van Biind Magazine staat de gezonde leefomgeving centraal. Gezondheid en welzijn worden…
Gezonde leefomgeving in Leiden: ruimtelijke puzzel vergt slimme combinaties
9 okt om 07:30 uurLeiden zet ambitieuze stappen richting een groenere toekomst. Na het succes van het Singelpark richt de stad…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurTijdens het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch werd Dordrecht afgelopen week…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Hoe gaan we naar een gezonde leefomgeving?
10 sep om 10:03 uurEen gezonde leefomgeving is een leefomgeving die als prettig wordt ervaren, en waar de druk op de gezondheid zo…
Reactie toevoegen