Spoorwegbedrijf NS is op 1 oktober gestart met de proef '1 stap verder'.
NS op weg naar betere toegankelijkheid
Hiermee biedt het bedrijf reizigers met een visuele beperking begeleiding op het aankomststation naar de eerstvolgende vorm van ov. De proef duurt drie maanden en vindt plaats op de stations Zwolle, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit schrijft NS op haar website. "NS wil dat reizigers met een beperking net zo fijn kunnen reizen en daarom bieden wij hulp waar nodig", aldus president-directeur Roger van Boxtel. Toen NS de concessie gegund werd, is met het ministerie van I&W afgesproken dat de toegankelijkheid op desbetreffende stations verbeterd gaat worden. Dit moet het voor reizigers met een motorische, visuele, auditieve of andere beperking in staat stellen op een gelijkwaardige manier te kunnen reizen met mensen die geen beperking hebben.
Voor reizigers die een visuele beperking hebben, is het met name lastig om de weg te vinden op treinstations. De Oogvereniging legde bij NS een verzoek neer of daarop kon worden ingespeeld. Deze vraag is vooral van belang bij grote stations of stations die in een verbouwing zitten. In overeenstemming met de vereniging is afgesproken de proef drie maanden te laten duren. Bij succes wordt deze extra dienstverlening verder uitgebreid.
Zo gaat het in zijn werk
De reiziger kan de extra service boeken onder de naam 'NS Reisassistentie'. De assistentie wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein op de drie eerder genoemde stations.
Meer artikelen met dit thema
De blinde vlek in mobiliteitsbeleid: ‘Het spelende kind is een zwart-witfoto geworden’
5 nov om 12:08 uurNederland ervaart een mobiliteitscrisis met verstopte wegen en overvolle treinen tijdens de spits. Een…
Meer veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte
17 apr om 19:10 uurHet is lente. De tijd om lekker tot laat in de avond naar buiten te gaan. Althans, dat is wat mannen denken.…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
24 aug 2023Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
Fysieke toegankelijkheid in ov steeds beter op orde
8 aug 2023Het openbaar vervoer in Nederland is lang niet altijd toegankelijk voor iedereen en het Bestuursakkoord…
‘Maatschappelijke impact toegankelijke stations onbetaalbaar’
28 jul 2023Bram ’t Mannetje was acht jaar lang programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail. In die rol was hij…
Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
13 jul 2023Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…
Open Oproep Ruimte voor rechtvaardigheid
16 jun 2023Nederland staat voor een grote verbouwing die enorme ruimtelijke gevolgen zal hebben. De ‘wederombouw’, die…
Reactie toevoegen