Mobiliteitshubs krijgen een grote toekomst toegedicht. Voor veel opgaven in de fysieke leefomgeving worden ze gezien als dé oplossing. Het is tijd voor meer realisme, vindt Rob de Vree van &Morgen. ‘Hubs alleen zijn niet genoeg.’
Mobiliteitshubs: van heilige graal naar realisme
Mobiliteitsbeleid heeft in de ogen van Rob de Vree en zijn collega’s een bepalende rol bij het leefbaar houden van de stad van de toekomst. Zodat de schaarse ruimte zo veel mogelijk ten goede komt van de mensen die er wonen, werken en recreëren. Tegelijkertijd is er geen kant-en-klare oplossing voor die stad van de toekomst. Want elke stad is anders, heeft andere ambities en andere randvoorwaarden. “Hoe concreter het wordt, hoe complexer”, aldus De Vree. “Pas dan komen namelijk de verschillen naar boven.”
Het gaat er met name om dat reizigers meer keuzemogelijkheden krijgen. Per rit kies je het voertuig dat daar het beste bij past. Om dat verder te vergemakkelijken kan één app, die toegang biedt tot deelfietsen, deelauto’s, OV en taxi’s en van waaruit je kunt reserveren en betalen behulpzaam zijn.
Focus op dagelijkse verkeersstromen
Onderdeel van het mobiliteitsbeleid in de stad van de toekomst is onmiskenbaar de hub. Al enkele jaren talk of the town, maar tot een echte schaalsprong is het nog niet gekomen, toch? “We hebben natuurlijk al jaren hubs in ons land”, nuanceert De Vree. “Schiphol is een hele grote en ook alle OV-knooppunten kan je onder hubs scharen. En P&R’s zijn in de basis ook hubs. Het wordt nu interessant om te zien welke rol hubs gaan spelen in onze dagelijkse verkeersstromen. Tot nu toe hebben we ons vooral gefocust op mensen die van buiten de stad naar het centrum moeten. Maar het is de vraag hoe we omgaan met mensen die zich van wijk naar wijk bewegen, of naar een bedrijventerrein dat aan de andere kant van de stad ligt ten opzichte van het station. Het is vaak niet aantrekkelijk om de trein te pakken en vervolgens nog de bus.”
Het hele interview met Rob de Vree lees je in het Biind Magazine van oktober, dat geheel in het teken staat van Hubs. Lees hier het artikel en de rest van het magazine.
Meest gelezen
Meer artikelen met dit thema
Zwolle maakt strategie voor mobiliteitshubs
25 sep om 13:47 uurGemeente Zwolle gaat de komende jaren verschillende mobiliteitshubs in de stad ontwikkelen. Dat is het plan van…
Energiehub als oplossing voor congestie
7 jul 2023Congestie op het Energienetwerk kan zowel ingrijpende gevolgen hebben voor de inrichting van nieuwbouwwijken…
Terugkijken: Biind Bites Hubs van visie tot praktijk
13 jun 2023Hubs zijn hip. Maar hoe kom je van beleid naar praktijk? Tijdens Biind Bites bespraken we het.
Denk goed na over locatie mobiliteitshubs
12 jun 2023Mobiliteitshubs zijn al lang niet meer weg te denken uit mobiliteitsplannen van…
Energiehub Noord-Brabant kan blauwdruk zijn
10 feb 2023Een pilot met energiehubs in Noord-Brabant kan als blauwdruk dienen om het concept in de praktijk breder uit te…
Financiering in initiatiefase essentieel voor energiehubs
22 dec 2022De doorontwikkeling van energiehubs is vooral kansrijk op bedrijventerreinen, maar de financiering daarvan is…
Reactie toevoegen