Als Europese steden hun inwoners uit de auto willen krijgen en meer willen inzetten op fietsen en lopen, begint dat bij het aanleggen van een goede ov-infrastructuur. Dat zegt Jim Walker van het internationale platform Walk21, dat lopen hoger op de politieke agenda wil zetten. Hij noemt Oslo en Wenen als internationale voorbeelden.
Mensen de auto uit ‘begint bij goed ov’
Volgens Walker moet goed ov centraal staan, om bewoners van de stad uit de auto te krijgen en meer te laten fietsen en lopen. “Er moet een goede connectie zijn tussen het centrum van de stad en de buitenwijken en de ov-infrastructuur moet binnen tien minuten loopafstand van voorzieningen liggen. Als die afstand groter is, kiezen mensen toch eerder voor de auto.”
Oslo: centrum als no-park-zone
Het centrum van Oslo werd onlangs als no-park-zone ingericht, nadat eerder de busvloot werd geëlektrificeerd. “Doordat de stad een emissievrij ov-netwerk heeft ingericht, zijn de inwoners bereid de auto te laten staan.” In een eerder stadium, toen Oslo dat alternatief nog niet aanbood, waren de inwoners minder bereidwillig te fietsen en lopen.
Wenen bouwde eerst een ov-netwerk
Ook Wenen zet in op minder gebruik van de auto, zegt Walker. “Ze bouwden daar eerst een ov-netwerk, voordat nieuwe woonwijken en voorzieningen werden gebouwd. Zo blijft de verbinding tussen de buitenwijken en het centrum goed. Het begint met goed ov.”
Inspiratie
Deze voorbeelden inspireren ook andere grote Europese steden, zoals Parijs, Berlijn en Lissabon. Ook Nederland doet het erg goed op loop- en fietsgebied: de Tweede Kamer nam onlangs een motie aan, om de Charter for Walking bij meer gemeenten en provincies onder de aandacht te brengen.
Voordelen
Het Urban Insight-rapport van Sweco ‘Urban Mobility on a Human Scale – Promoting and Facilitating Active Travel in Cities’ toont de voordelen aan die gepaard gaan met een toename van fietsers en voetgangers voor steden in Europa.
Die voordelen zijn niet alleen economisch van aard, maar hebben ook te maken met een betere luchtkwaliteit, betere doorstroming van verkeer, efficiënter gebruik van de openbare ruimte en een actievere levensstijl. Dat zegt Jeroen Quee, mobiliteitsexpert bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt om 09:13 uurIn het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep om 16:35 uur‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep om 08:29 uurIedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul om 09:42 uurOok in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei om 14:48 uurOm lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei om 08:00 uurSteeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…
Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving
22 jan om 09:50 uurDe Omgevingswet biedt gemeenten juridische instrumenten om een openbare ruimte loopvriendelijk te maken én te…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
15 jan om 14:37 uurHet Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Reactie toevoegen