Vandaag de dag verrijkt een steeds groter aantal nieuwe mobiliteitsoplossingen het aanbod van vervoersdiensten in onze steden. Het hele stedelijke mobiliteitsecosysteem wordt steeds complexer. De zogenaamde digital twins van steden zijn krachtige tools voor planners en overheden om de stedelijke mobiliteit duurzaam vorm te geven en efficiënt te beheren.
Hoe digital twins de stedelijke mobiliteit kunnen verbeteren
Hoe kunnen we congestie en spitsuren verminderen? Waar moeten nieuwe fietspaden komen? Hoe kan het openbaar vervoer worden verbeterd? Kunnen nieuwe aanbieders van e-scooters de bestaande diensten effectief aanvullen? Steden staan dagelijks voor honderd belangrijke beslissingen op het gebied van mobiliteit. Een digitale replica van een stad of regio stelt planners in staat om deze vragen in een virtueel model te doorlopen en alle mogelijke scenario's te testen. Dit helpt hen het overzicht te behouden, de juiste beslissingen te nemen en zowel de kosten als de kans op falen in de praktijk te verlagen.
De basis van dergelijke digital twins zijn data en algoritmen. In steden wordt dagelijks veel data gegenereerd, bijvoorbeeld door sensoren, verkeerscamera's of GPS.
"Bij PTV gebruiken we verschillende soorten data. Verkeersdata van alle vervoerswijzen, zoals auto's, vrachtwagens of openbaar vervoer. Maar ook sociaaleconomische data zoals woon- en werkgebieden”, legt Christian U. Haas, CEO van PTV Group uit. "We verfijnen de data, voeden onze algoritmen ermee en bouwen een gedetailleerde en realistische digital twin van de stad."
In deze virtuele omgeving kunnen alle weggebruikers en hun interacties en openbaarvervoersdiensten worden gemodelleerd en gepland. Nieuwe maatregelen kunnen worden gesimuleerd en geanalyseerd voordat ze in de praktijk worden geïmplementeerd. Planners werken met zogenaamde "What-if-Scenario's".
Een voorbeeld: Wat gebeurt er als autonome voertuigen binnenkort onze straten gaan veroveren? Hoe zullen ze omgaan met conventionele voertuigen? Welke potentiële kansen en risico’s heeft deze nieuwe technologie voor de stads- en vervoersplanning? Precies deze vragen kunnen in het model worden aangepakt door de autonome voertuigen op de virtuele weg te zetten. Planners en besluitvormers kunnen zich in een vroeg stadium in deze onbekende toekomst verdiepen en passende maatregelen definiëren. De Noorse hoofdstad Oslo heeft een dergelijke studie uitgevoerd om het mobiliteitsnetwerk van de stad voor te bereiden op de komst van autonome voertuigen.
"Simulaties zijn een soort digitale testomgeving, waar je innovatieve ideeën en concepten kunt uitproberen, die anders misschien nooit in de praktijk zouden worden getest", zegt Christian U. Haas. Naast modellering en planning kunnen de digital twins van steden ook worden gebruikt in verkeersmanagement. Door verkeersmodellen te combineren met real-time verkeersgegevens, krijgen verkeersoperators een sterke tool in handen om verkeer en vervoer te voorspellen, te optimaliseren en te controleren.
Christian U. Haas legt uit: "Met onze modellen en hoogwaardige real-time gegevens zijn nauwkeurige en uitgebreide voorspellingen voor het gehele verkeersnetwerk mogelijk. Operators kunnen het aankomende verkeer voor de komende 60 minuten voorspellen. Sterker nog, in het geval van een incident krijgen ze een verbeterde beslissingsondersteuning." Als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt, kan het systeem verschillende opties geven voor mogelijke acties, zoals wegafsluiting of omleiding om de negatieve effecten op het netwerk te verminderen. Dit verbetert de doorstroming en de capaciteit van het verkeer, maar helpt ook de verkeersveiligheid te vergroten en de uitstoot te verminderen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Amsterdam enige Nederlandse stad in top 20 Smart City Index 2024
4 sep om 10:04 uurZürich, Oslo en Canberra voeren de Smart City Index 2024 aan. Amsterdam zakt van 15 naar 18 en is de enige…
"Slimme digitale regie transformeert openbare ruimte in steden
3 mei om 15:35 uurIn de snel veranderende wereld van verstedelijking en bouwopgaven, is de openbare ruimte van een stad een…
Duurzaamheid dichterbij dankzij AI
11 mrt om 14:25 uurDe digitale transitie en de duurzaamheidstransitie vinden tegelijkertijd plaats. Deze zogenoemde ‘twin…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
DMI ecosysteem: slimmer en efficiënter werken aan urgente opgaven
4 aug 2023Er is in Nederland heel veel kennis en data beschikbaar die ons kan helpen bij de verschillende opgaven in de…
Autonoom vervoer krijgt vorm in Rotterdam
14 jun 2023Aan de oevers van de Maas, op een industrieterrein precies tussen Rotterdam en Schiedam, trekt een oudere…
Met Artificial Intelligence kan veel meer dan parkeerbeheer
22 mei 2023Artificial Intelligence (AI) is allang geen ver-van-ons-bed-show…
En wanneer gaan we nu eens echt (digitaal) samenwerken?
11 apr 2023Data is het nieuwe goud, we moeten naar datagedreven werken, IoT, digital twinning, Industrie 4.0, ChatGPT, de…
Reactie toevoegen