Iedereen die wil zou op de fiets moeten kunnen stappen. Een breed samenwerkingsverband van gemeenten, bedrijven, maatschappelijke partners en het kabinet zet zich daarvoor in met de City Deal Fietsen voor Iedereen.
Brede coalitie tekent City Deal Fietsen voor Iedereen

Foto: Shutterstock
Om iedereen te kunnen laten fietsen is het nodig dat mensen toegang hebben tot een goede, veilige en passen de fietsen. Daarnaast moeten ze over de juiste vaardigheden beschikken om veilig te kunnen fietsen.
De City Deal richt zich met name op mensen, onder wie kinderen, die het fietsen niet zelf kunnen organiseren, om wat voor reden dan ook. Soms hebben ze nooit geleerd om te fietsen of kunnen ze zich geen fiets veroorloven. En dat terwijl er in Nederland meer fietsen zijn dan mensen. Er zijn 23 miljoen fietsen, maar 12 procent van de Nederlanders vanaf 6 jaar heeft geen fiets en 20 procent van de mensen fietst nooit.
Om hier iets aan te doen is de City Deal Fietsen voor Iedereen gestart. 14 gemeenten, 6 maatschappelijke partners, 3 ministeries en 2 bedrijven ondertekenden onlangs de overeenkomst. Voor de komende 4 jaar is bijna 3 miljoen beschikbaar voor projecten in wijken, steden en landelijk gebied.
Bekijk hier welke partijen zich hebben aangesloten bij de City Deal Fietsen voor Iedereen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Moeilijke keuzes maken voor toekomstbestendige fietsinfrastructuur
Fietsen wordt door de overheid flink gestimuleerd. Het is immers een gezond, ruimte-efficiënt en…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
In het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Ruimte voor lopen? Geef ruimte aan de samenleving!
Dit najaar wordt het Nationaal Masterplan Lopen gepresenteerd, waarin de partners van de City Deal Ruimte voor…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
Iedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
Ook in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
Om lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
Steeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…