Met de landelijke KPN-storing achter de rug, staan wij stil bij het onderwerp telekwetsbaarheid. Een nieuwe term, misschien, maar een die alsmaar belangrijker wordt.
Staat jouw organisatie stil bij digitale kwetsbaarheid?
Cybersecurity, softwareprogramma’s, internet. We staan nauwelijks stil bij de beschikbaarheid van de systemen waar wij onze data uit halen. Agentschap Telecom wil daar verandering in brengen met het Programma Telekwetsbaarheid.
Hoe afhankelijk is uw organisatie van telecom? Die vraagt pronkt bovenaan de website van het Programma Telekwetsbaarheid. Een antwoord kun je eigenlijk niet geven zonder eerst te weten wat telecom precies voor ons doet. Bewustwording is dus de eerste stap, aldus programmamanager Eelco Vriezekolk. “Wat betekent uitval van telecom precies voor jouw gemeente? Weet je wat de consequenties daarvan zijn voor de processen in jouw organisatie?”
Onzichtbare risico’s
Agentschap Telecom staat voor de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van IT- en communicatienetwerken. Daarmee richt het zich op aanbieders van telecom. Omdat uitval van telecom echter nooit honderd procent te voorkomen is, is het programma Telekwetsbaarheid in 2016 gestart om gebruikers van telecommunicatie bewust te maken van hun afhankelijkheid van telecommunicatie. “Het netwerk in Nederland is erg stabiel”, zegt Jessica Overweg, onderzoeker bij Agentschap Telecom. “Zeker als je het vergelijkt met minder ontwikkelde landen waar telecom vaker uitvalt dan in Nederland. Daardoor zijn we gewend geraakt aan de beschikbaarheid van telecom en zijn we ons vaak niet bewust van de consequenties als het wegvalt.”
“Organisaties maken steeds meer gebruik van telecom, maar vaak is niet zichtbaar welke processen daar afhankelijk van zijn”, vertelt Vriezekolk. “Er kan altijd wat misgaan, dus er moet iets van een vangnet zijn. Mensen laten nadenken over wat dat vangnet is voor hun organisatie, of dat dit überhaupt nodig is, is het doel van ons programma.” Zeker voor beleidsmedewerkers kan dit handvatten bieden.
Gamen voor bewustwording
Dus, wat gebeurt er precies als telecom uitvalt? Je denkt wellicht dat het alleen om de telefoonverbinding gaat, maar er komt meer bij kijken. “De slagboom bij parkeerplaatsen, camera’s of pasjes om deuren te openen. Zoveel dingen kunnen stil komen te liggen”, legt Vriezekolk uit. Belangrijker misschien nog is dat uitval van telecom ervoor kan zorgen dat het basisregistratie personen systeem (BRP) niet beschikbaar is. “Dat systeem is bijvoorbeeld nodig voor registratie van geboorten en overlijden. Bij uitval moet dit systeem wettelijk gezien binnen 48 uur weer werkende zijn”, aldus Overweg.
Dat wil ook zeggen dat er niet één manier is om dit op te vangen. Het programma heeft daarom een aantal tools ontwikkeld, zoals een serious game om verschillende functionarissen van gemeenten te laten oefenen met een uitvalsituatie. Door een quickscan in te vullen ontdekken organisaties hoe goed ze zijn voorbereid op de gevolgen van uitval van telecom en met een vijfstappenplan kunnen die organisaties ook zelf achterhalen hoe ze de risico’s van uitval van telecom kunnen identificeren en opvangen.
Meer lezen?
Dit artikel verscheen in de derde editie van het digitale Biind Magazine, special Toegankelijkheid. Lees het volledige artikel hier.
Reactie toevoegen