Renet Korthals Altes
Als architect en onderwijzer, ontwerp ik al 16 jaar speelruimte: plekken die wérken, voor iedereen van 0 tot 100! Plekken waar kinderen en jongeren in vrijheid hun mogelijkheden ontdekken, spelen, ontmoeten, chillen of sporten, ravotten of dromen, picknicken of skaten, bloemen plukken of hutten bouwen.
Een goed werkend buurtplein, schoolspeelplein, of natuur speelplek, ontwerp ik daarom altijd samen. Samen met de buurt, met kinderen en juist ook jongeren, met ouders én ouderen. Het woord 'participeren' wordt te pas en te onpas gebruikt, voor mij is echt participeren: het samen onderzoeken, echt luisteren, doorvragen, en helpen te categoriseren! In 16 jaar ontwikkelde ik een rijk instrumentarium, waardoor ik met iedere buurt, school of wijk middels een precies passend participatie proces, unieke plekken kan ontwerpen. Dit doe ik niet alleen in Nederland, maar veel ook internationaal, in landen waar plek om in vrijheid te spelen minder vanzelfsprekend is.
De speelruimtes die ik ontwerp variëren daarom enorm. De wensen of weerstand van de verschillende gebruikers, de stedenbouwkundige ligging, de mogelijkheden voor groenbeheer, de materialen en de middelen, de (buurt)culturen, de klimaatbestendigheid, tijdelijkheid of intensief gebruik, de onderliggende gevoeligheden, de vrijwilligers: alles komt samen in de 50+ speelplekken die ik maakte, altijd samen met de buurt. Speelplekken die werken en blijven werken.
Een goed werkend buurtplein, schoolspeelplein, of natuur speelplek, ontwerp ik daarom altijd samen. Samen met de buurt, met kinderen en juist ook jongeren, met ouders én ouderen. Het woord 'participeren' wordt te pas en te onpas gebruikt, voor mij is echt participeren: het samen onderzoeken, echt luisteren, doorvragen, en helpen te categoriseren! In 16 jaar ontwikkelde ik een rijk instrumentarium, waardoor ik met iedere buurt, school of wijk middels een precies passend participatie proces, unieke plekken kan ontwerpen. Dit doe ik niet alleen in Nederland, maar veel ook internationaal, in landen waar plek om in vrijheid te spelen minder vanzelfsprekend is.
De speelruimtes die ik ontwerp variëren daarom enorm. De wensen of weerstand van de verschillende gebruikers, de stedenbouwkundige ligging, de mogelijkheden voor groenbeheer, de materialen en de middelen, de (buurt)culturen, de klimaatbestendigheid, tijdelijkheid of intensief gebruik, de onderliggende gevoeligheden, de vrijwilligers: alles komt samen in de 50+ speelplekken die ik maakte, altijd samen met de buurt. Speelplekken die werken en blijven werken.
Contactgegevens
Telefoon