Mobiliteitsvraagstukken worden vaak nog op een eenzijdige manier aangepakt. Je ziet vaak dat dit vanuit een verkeerskundig/netwerkperspectief wordt gedaan. Óf vanuit een mobiliteitsmanagement/gedragsperspectief. Volgens Arane en &Morgen is dat een gemiste kans.
De toekomstbestendige mobiliteitsaanpak: één aanpak vanuit meerdere perspectieven
Want mobiliteit is een samenspel tussen de verplaatsingen van personen en de infrastructuur waarop ze zich verplaatsen. Het kennen, betrekken en veranderen van reisgedrag van de beoogde doelgroep EN de ruimte en krapte kennen op het infrastructurele netwerk is daarom essentieel bij het oplossen van een mobiliteitsvraagstuk. Pas dan realiseer je een optimale match tussen mobiliteitsvraag en infrastructureel aanbod. Maar hoe kom je tot die optimale match?
De Integrale Mobiliteitsaanpak
Arane en &Morgen hebben “De Integrale Mobiliteitsaanpak” ontwikkeld; een aanpak die gebaseerd is op de beproefde methoden van de Multimodale Netwerkkaders en de Gedragsaanpak [voor beiden mogelijk een link naar een ander artikel toevoegen]. Het is een integrale aanpak voor mobiliteitsvraagstukken. Door deze aanpak wordt er gezocht naar een optimum tussen mobiliteitsvraag en mobiliteitsaanbod. Oplossingen die elkaar versterken door de combinatie van gedragsinterventies, mobiliteitsmanagement- en verkeersmanagementmaatregelen. Maar ook oplossingen die bedacht en gedragen worden door de toekomstige doelgroep.
Een voorbeeld: de aanpak in praktijk
De gemeente wil een autoluwe gebiedsontwikkeling realiseren. De vraag die de gemeente heeft, is: zijn er aanvullende maatregelen nodig om de mobiliteitsvraag in de toekomst te kunnen faciliteren? De aanpak stelt eerst het gewenste reisgedrag van de toekomstige bewoners vast. En stelt de gewenste netwerkkwaliteit van de benodigde infrastructuur scherp. Het STOMP-principe is een mooi voorbeeld dat zowel ingaat op gewenst reisgedrag als de infrastructurele ruimte voor de verschillende modaliteiten. STOMP staat voor: Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten en Personenauto.
Vervolgens wordt de toekomstige mobiliteitsvraag van de toekomstige bewoner geanalyseerd. Wat is de leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen van het type mensen dat er in een nieuwe woonwijk komt te wonen, en wat voor mobiliteitswensen en -gedragingen hebben zij?
De uitkomst hiervan vraagt dus iets aan het netwerk. Als je ver van voorzieningen woont en veel met de auto rijdt, vraagt dit iets anders van het netwerk dan wanneer je in het centrum gaat wonen en alle voorzieningen dichtbij hebt en vooral gebruikmaakt van de fiets of jezelf te voet verplaatst. Daarom worden ook de (multimodale) verkeersnetwerken geanalyseerd. Welke knelpunten zijn er nu, waar is er nog ruimte, en welke ontwikkelingen zijn er totdat de bewoners er komen te wonen?
Beide analyses maken de ‘ruimtes en kraptes’ inzichtelijk in zowel het reisgedrag (bijvoorbeeld potentie en weerstanden om anders te reizen) als in het verkeersnetwerk (bijvoorbeeld knelpunten en overcapaciteit). Samen met de bewoners gaan we in gesprek over mogelijke oplossingen om de kraptes op te lossen, en waar mogelijk de ruimtes te gebruiken.
Dit leidt uiteindelijk naar een integrale en gedragen set aan maatregelen met gedragsinterventies, verkeersmanagementoplossingen en waar nodig netwerkaanpassingen. Met als resultaat toekomstbestendige mobiliteit!
Meer artikelen met dit thema
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurTijdens het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch werd Dordrecht afgelopen week…
10 maatregelen voor schoon en voldoende water
24 sep om 12:09 uurDe Maatschappelijke Watercoalitie overhandigt op 24 september het Watermanifest als petitie aan de Tweede Kamer…
Amsterdam enige Nederlandse stad in top 20 Smart City Index 2024
4 sep om 10:04 uurZürich, Oslo en Canberra voeren de Smart City Index 2024 aan. Amsterdam zakt van 15 naar 18 en is de enige…
Handreiking voor opstellen warmteprogramma
2 aug om 15:38 uurAlle gemeenten leggen uiterlijk eind 2026 in een warmteprogramma vast welke wijken, buurten en dorpskernen voor…
Toekomstbestendig kantorenpark Rijnsweerd Utrecht
12 jul om 12:26 uurKantorenpark Rijnsweerd wil zich ontwikkelen tot een park waar óók gewerkt kan worden. Waar werk onderdeel…
Nationaal Dashboard Biodiversiteit biedt blik op de staat Nederlandse natuur
30 mei om 19:16 uurEen consortium van natuurorganisaties heeft vorige week op de Internationale Dag van de Biodiversiteit het…
Kijk verder dan ‘de perfecte parkeergarage’
30 mei om 08:00 uur“Kijk verder dan de vraag uit Den Haag naar meer woningen”, stelt Noortje Jansen van Continental Car Parks. “Je…
Mobiliteitsvraag aan de basis
28 mei om 08:00 uur(Deel)mobiliteit is een intrinsiek onderdeel van de openbare ruimte. Liesbeth Knap en Patrick van Soest, beiden…