Het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders). Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat steeds meer elektrische rijders de voordelen zien van slim laden. Slim laden kan namelijk goed zijn voor de portemonnee van de elektrische rijder én helpt bovendien om het stroomnet te ontlasten tijdens piekuren.
Nationaal Laadonderzoek: elektrische rijders zien voordelen van slim laden
Slim laden
Bij slim laden steekt de automobilist de stekker van de laadpaal bij aankomst in de auto, maar het laden begint op een ander moment of met een andere snelheid. Bijvoorbeeld wanneer de stroom goedkoper is, er meer duurzame stroom is, of wanneer het minder druk is op het stroomnet – dit kan bijvoorbeeld via een app ingesteld worden. Van de mensen die slim laden doet 83 procent dit thuis.
Laden met eigen zonnepanelen
Uit het onderzoek kwam naar voren dat met name elektrische rijders die zelf de laadrekeningen betalen, zo'n twee derde, veel interesse hebben in slim laden. Wat velen doen is laden op dynamische stroomtarieven of laden met de duurzame energie die wordt opgewekt met behulp van de zonnepanelen op de eigen woning. Zo'n 91 procent van alle thuisladers hebben zonnepanelen. Verder laadt zo'n 23 procent thuis met een dynamisch stroomcontract.
Laden bij publieke laadpalen
Het afgelopen jaar hebben gebruikers van een elektrische auto vaker slim geladen op het werk en bij publieke laadpalen: zo'n 17 procent deed dit bij het werk en 23 procent bij een publieke laadpaal. Een vijfde van de elektrische rijders pleit voor dynamische tarieven aan de publieke laadpaal; zij willen zelf bepalen wanneer zij wel of niet slim laden tijdens piek- en daluren. Er is minder behoefte aan laadzekerheid.
Meer betalen
Elektrische rijders zijn onder voorwaarden bereid tijdens piekuren meer te betalen voor laden, maar wel met een 'opt-out mogelijkheid'. Dit houdt in dat zij tegen meerprijs te allen tijde aan een laadpunt kunnen laden. Zo'n 70 procent wil slim laden uit kunnen zetten aan de publieke laadpaal.
Bi-directioneel laden
Bij bi-directioneel laden stroomt de elektriciteit niet alleen naar de auto toe, maar ook andersom. De batterij van de elektrische auto wordt zo als tijdelijke opslag gebruikt. Maar liefst 49 procent van de mensen die thuis laden, wil graag bi-directioneel kunnen laden – vooral voor het opslaan van stroom uit de zonnepanelen. Deze stroom willen zij later gebruiken om het eigen huis van stroom te voorzien. 68 procent is van mening dat de elektrische auto onlosmakelijk onderdeel wordt van de energietransitie.
Hoge tevredenheid
De laadinfrastructuur in Nederland scoort minimaal een ruim voldoende. Het thuislaadpunt scoort het beste en krijgt een 9,2. Laadpunten in het buitenland scoren het laagst, die worden beoordeeld met een 6,2. De meesten hebben de mogelijkheid thuis aan een privélaadpaal op te laden.