De woonwijk Binckhorst in Den Haag speelt een cruciale rol in het bereikbaar houden van Den Haag, met de komst van een nieuwe busbaan.
Binckhorst moet Den Haag bereikbaar houden
In Den Haag worden tot 2040 50.000 woningen bijgebouwd. Daarom moet het openbaar vervoer meegroeien, zo schrijft de gemeente in het beleidsplan Schaalsprong OV. In het gemeentelijke plan staat omschreven hoe de groei van de stad kan worden bijgebeend met snel en aantrekkelijk ov.
Eerste stap
Een eerste stap richting 2040 wordt gezet met een busbaan op de Binckhorstlaan, dat vanaf station Voorburg via woonwijk de Binckhorst verder zal gaan richting Den Haag Centraal. Op die busbaan zal later light rail gaan rijden - ook worden betere fietsverbindingen aangelegd. Voor het project is 137 miljoen euro uitgetrokken. Het gaat om ‘no-regret-maatregelen’, zegt wethouder Van Asten. “We kunnen er bijvoorbeeld viaducten van vergroten waar de light rail onderdoor gaat.” De exacte route vanaf station Voorburg moet nog worden vastgesteld. Ook wordt gekeken naar een pilot met automatisch vervoer en het aantrekkelijker maken van het gebied voor voetgangers.
De wijk de Binckhorst is bovendien ook één van de pilots in Nederland waarbinnen de nieuwe (toekomstige) regelgeving van de Omgevingswet al toegepast mag worden.
Lees ook: Omgevingswet biedt kansen voor creatieve ambtenaren
Schaalsprong OV
De bus-/trambaan op de Binckhorst moet uiteindelijk overlopen in de Koningscorridor, het volgende project vanuit Schaalsprong OV. Drie ov-corridors moeten namelijk het mobiliteitssysteem in de Hofstad toekomstbestendig houden met snel, frequent en betrouwbaar ov, met een grote capaciteit, grotendeels over vrije banen.
De basis van het plan is om de RandstadRail vanuit Rotterdam en Zoetermeer uit te bouwen, om daarmee het Hoofdnet te versterken. Daarmee moeten Scheveningen en Den Haag Zuidwest/Loosduinen beter ontsloten worden. Op korte termijn wil Den Haag de snelheid van de tram verhogen, vertelt wethouder Robert van Asten aan OV-Magazine.
Reactie toevoegen