5,6 en 7 februari stonden in het teken van Biind Brainz, drie dagdelen met uiteenlopende thema’s. Een succesvolle start van het platform, waren zowel organisatie als deelnemers het over eens.
Biind trapt af met Brainz
woensdag 13 februari 2019
2 min
Het thema Klimaat/Groen trapte de week af. Met Wytse Dassen als bevlogen dagvoorzitter ging de groep aan de slag met onderwerpen als Amsterdam Rainproof, waterbewustzijn en communicatie met bewoners. In zes parallelsessies werd druk gediscussieerd en na afloop werden de punten besproken waar de Biind Community mee aan de slag gaat. Voor Klimaat/Groen is het vooral zaak om elkaars werelden beter te leren kennen, in plaats van te snel over te gaan naar het ‘doen’. Pas wanneer je weet waar de ander vandaan komt, kan je begrip opbrengen voor elkaars standpunt en ideeën. Verder gaan we in 2019 op zoek naar een oplossing voor al die verkokerde potjes. Voor een integrale opgave zou het veel beter zijn als het geld niet uit allerlei verschillende hoeken moet komen. Dat kost tijd en zorgt voor onnodige frustratie.
Meeliften
Dit laatste punt kwam ook naar voren bij de Brainz bijeenkomst over het thema Toegankelijkheid. De budgetten bij gemeenten voor dit onderwerp zijn niet heel hoog. Maar door mee te liften op andere opgaven binnen een gemeente is er veel mogelijk. De deelnemers zouden daar wel meer over willen leren, iets waar Biind mee aan de slag gaat.
Dagvoorzitter Denise Janmaat liet tijdens de ochtend over Toegankelijkheid zien dat het niet per se moeilijk hoeft te zijn om de openbare ruimte toegankelijk te maken. Logisch denken, praten met elkaar en begrip opbrengen brengt je al een heel eind. De zaken waar Biind in 2019 mee aan de slag gaat is onder meer het verbinden van opdrachtgevers en architecten, meer aandacht creëren voor lopen en voetgangers en inzicht verschaffen in de problematiek rond Shared Space.
Van wie is de data?
De laatste dag van Biind Brainz stond in het teken van Smart Mobility. Binnen de mobiliteitstransitie hangen veel vragen boven de markt waarvoor nog geen concrete oplossingen zijn. De discussie ‘van wie de data is’ moet steviger gevoerd worden. En de samenwerking tussen publieke en private partijen moet beter, net zoals die tussen verkeerskundigen en data-analisten.
Een uitgebreider verslag van Biind Brainz leest u in het magazine, dat op 21 februari verschijnt.
Reactie toevoegen