Oud-medewerkers van Rijkswaterstaat en young professionals vanuit het werkveld 'Mobiliteit' kwamen op 17 april bij elkaar. Ze kwamen erachter dat ze veel konden leren van elkaar.
‘Jonge en oude professionals leren van elkaar’
Op je 11de voor je plezier kruispunten tekenen, ‘iets’ willen maken, een bijdrage willen leveren aan de wereld, geïnteresseerd zijn in mensen en hoe zij bewegen. Met een interactief kennismakingsspel benadrukten we eerst wat we wél gemeen hebben: de liefde voor ons vakgebied. Terwijl we met een gemiddeld leeftijdsverschil van 50 jaar toch ook een hoop verschillen ontdekten!
De lunch op 17 april was de follow-up van een kennismaking op de Vakbeurs Mobilteit in november 2018 in Houten. Op initiatief van Acquire Publishing gingen Aad Wilmink (oud-directeur RWS) en Bo Bos (adviseur bij XTNT) daar met elkaar in gesprek over kennisdeling. Tijdens de lunch werd deze groep verder uitgebreid met nog vier jonge professionals (youngsters) uit de markt en drie oude professionals (oldies) die werkzaam zijn geweest bij Rijkswaterstaat.
Gericht op de toekomst
De jongeren hadden vooraf aangegeven wie ze waren, wat ze deden en welke onderwerpen ze tijdens de lunch wilden bespreken. Op basis daarvan was de delegatie van de oldies samengesteld. Dit leverde enkele interessante en vooral toekomstgerichte thema's op.
Zo wilden ze graag bespreken welke maatschappelijke uitdagingen er volgens de oldies in de toekomst moeten worden aangepakt op het gebied van mobiliteit, ruimte en water. Hoe zou de toekomstige samenwerking van marktpartijen en overheden het meest effectief kunnen worden vormgegeven? Dit geldt zeker ook voor de kennisontwikkeling en -overdracht tussen verschillende generaties in ons vakgebied. Hoe ging dit vroeger, hoe zou dit in de toekomst kunnen?
Technologie
Bijzonder genoeg dachten de youngsters en oldies niet anders over de uitdagingen van de toekomst, bleek uit onze brainstormsessie. De focus op de toekomst ligt volgens beide generaties op technologie, maar daarmee komt ook de bijkomende problematiek. Mogelijkheden zijn er genoeg, maar willen we dat allemaal wel? En hebben we voldoende vertrouwen in technologie? Verder vonden we de term ‘verkeerskundige’ maar een ouderwetse term. Is de verkeerskundige van nu niet meer een mobiliteitsspecialist en een duizendpoot?
Dit bracht ons bij een tweede thema: loopbaanplanning. De youngsters waren heel geïnteresseerd in hoe de oldies hun carrière hadden vormgegeven, welke keuzes men had gemaakt en hoe men plezier in het werk had gehouden. Ze waren zeer nieuwsgierig naar tips om hun carrière verder vorm te geven. Dit leverde een zeer geanimeerde discussie op en een palet aan kansen, mede door de zeer verschillende loopbanen van de oude garde. Rode draad was vooral niet bang zijn om keuzes te maken en af en toe in het diepte te springen!
Na een gezellige lunch van meer dan twee uur, kwamen we tot de conclusie dat een follow-up van deze pilot heel zinvol is. Na de zomer willen wij weer bijeenkomen. Wil je daarbij zijn? Of wil je een onderwerp inbrengen dat we kunnen bespreken? Laat het ons weten.
Reactie toevoegen